Lastige en agressieve cliënten en de stemmen in jouw eigen hoofd! - door Yvet van Geest
De lastige cliënt
“U gaat mij nu gewoon als eerste helpen begrijpt u dat!”
“Ha, kom jij mij vandaag lekker weer wassen, wat heerlijk”
“Wie denk jij eigenlijk wel niet dat je bent? Jij bent geen arts, Ik wil NU een arts spreken, daar heb ik recht op”.
“Mijn kind raakt steeds dieper in de ellende en dat reken ik jou persoonlijk aan, en ik weet toevallig precies waar jij woont, jij hebt toch ook kinderen?”
“Hoezo wachtlijst voor mijn kind, ik neem aan dat je begrijpt dat dat niet voor ons geldt?”
De stemmen in jouw hoofd?
Wat gebeurt er vaak in het hoofd van een medewerker die dit soort opmerkingen hoort? Je denkt:
- Ach hij bedoelt er vast niets mee;
- Als ik niet blijf dan is er niemand die dit kind kan helpen;
- Deze persoon heeft het moeilijk daarom is het te begrijpen dat hij zich zo misdraagt;
- Dit is gewoon haar manier van communiceren en ik moet me niet zo aanstellen;
- Tanden op elkaar maar want mijn manager verwacht dat ik toch gewoon een gesprek voer met deze client ook al voel ik me seksueel geïntimideerd.
Je “buikgevoel” als graadmeter mag dat?
Tijdens de workshop die ik geef tijdens de carrièrebeurs zorg & welzijn op 1 december 2010 hebben we het niet over mensen met een psychische stoornis die stemmen horen. Maar over de stem in jouw eigen hoofd. Dat stemmetje in je hoofd en de gedachten die daaraan gekoppeld zijn maakt dat we vaak niet voor onze veiligheid zorgen in situaties die mogelijk onveilig zijn.
In deze introductieworkshop laten we zien dat praktijkgerichte training ervoor kan zorgen dat je weer echt leert luisteren naar je eigen ingebouwde alarm systeem. Dat je jezelf weer serieus gaat nemen en dat je daardoor veel eerder preventief kan reageren op ongewenst gedrag. Hulpverlening, zorg of het begeleiden van groepen maar dan zonder dat je cliënt over je grenzen heen walst waardoor jij zelf beter functioneert en met minder spanning, stress en met meer plezier je werk kan doen.
Situaties uit de praktijk
Het gaat in deze workshop dus over situaties op het werk die je achteraf bezig houden of een rotgevoel geven. Gedachten als: “dat liep niet lekker”, “ik had iets anders willen zeggen of doen” komen minder vaak voor als je je eigen grenzen beter waarneemt . Uiteindelijk kun je dan je energie weer steken in de leuke aspecten van je werk.
De workshop tijdens de carrièrebeurs zorg & welzijn
Ik laat tijdens de workshop omgaan met lastig en intimiderend gedrag samen met een van onze trainingsactrices situaties zien zoals ze in de praktijk vaak voorkomen. Het is een actieve workshop waar iedereen gaat oefenen en op zoek gaat naar dat eigen interne alarmsysteem.
Tijd van de workshop: 1 december van tijd : 13.45 tot 14.45 in zaal 1
tijdens de Carrierebeurs zorg & Welzijn in Amsterdam
De workshop is voor alle (nog) beginnende of al ervaren professionals met cliëntcontacten in de zorg, hulpverlening of welzijn. Ik hoop je te zien tijdens de carrièrebeurs.
Yvet van Geest
KsH training & consulting:
Schrijf je in voor onze gratis E-zine met Tips over Omgaan met Agressie
Volg ons op twitter (ook tijdens de carrièrebeurs zorg en welzijn)
Meer informatie over Yvet van Geest
Yvet van Geest op Linkedin
De Carrièrebeurs Zorg & Welzijn is vrij toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in een (nieuwe) baan in de zorg en welzijnssector.
Van studenten, starters en (young) professionals met bijvoorbeeld een MBO-V, SPW, MBO-Welzijn, SPD, MBO-Zorg en opvoeding, MBO-fysiotherapie, MBO-sociaal dienstverlener studieachtergrond.
Of een HBO-V, HBO-fysiotherapie, HBO-laborant, HBO Maatschappelijk Werk, MWD, PW, CMV, SPH, WO-Farmacie, WO-Geneeskunde, WO-Psychologie opleiding opleiding
Gratis toegangskaart bestellen kan op de website van de carrièrebeurs zorg & welzijn