Thank you for flying GVB - door Yvet van Geest
02/09/10 Categorie: Agressie | Communicatie
De tram was al laat en nu stopt deze opeens in de Marnixstraat en gaat niet meer voor of achteruit. Zeker 5 minuten lang staat ie stil. Normaal gesproken een reden voor de gemiddelde Amsterdammer om toch op zijn minst met elkaar flink direct af te gaan geven op de conducteur, het GVB (het Gemeentelijk Vervoerbedrijf) en het openbaar vervoer in zijn algemeenheid.
Vandaag gaat het anders. De conducteur ziet blijkbaar direct dat het wel even kan gaan duren en begint eerst met een stem vol humor door de intercom een verslag te geven van de stuurmanskunsten van de vrachtwagen die de trambaan blokkeert. Het lijkt een act van een stand-upcomedian. En hij houdt ons op de hoogte van alle bewegingen van de vrachtwagenchauffeur en het feit dat het vrij uitzichtloos lijkt waardoor iedereen weet waar ie aan toe is en in een lacherige opgewekte stemming blijft.
Als de tram eindelijk weer in beweging komt treedt er een vreemde regel in werking. De conducteur moet iedereen laten overstappen in de tram achter zich omdat hij, nu hij zo laat is, linea recta terug moet naar de remise. Maar hoe krijg je na inmiddels 10 minuten stilgestaan te hebben een hele tram met mensen zover dat ze uitstappen zonder te morren.
Het is even stil .... dan legt deze Turkse conducteur in zo plat Amsterdams als maar kan deze merkwaardige regel uit en vervolgt met. Mijn welgemeende excuses en ..... thank you for flying GVB. Vrolijk lachend staat iedereen op en loopt rustig naar de volgende tram.