Ik ben niet bang, dus het is géén agressie - door: Yvet van Geest
Zonder buikgevoel gebeurt er helemaal niets.
Ik zie dat veel organisaties het allerbeste voor hebben met hun medewerkers. Ze hebben zorg voor hun mensen. Organisaties waarin medewerkers regelmatig agressie tegenkomen besteden daar aandacht aan. Vaak gaat er veel tijd en aandacht naar protocollen.
Wat spreken we af als de vlam in de pan slaat? Wat verwacht je van de medewerkers? Hoe moeten ze volgens het boekje handelen? Hoe moet de manager na een incident met de medewerker communiceren? En hoe zorgen we binnen de organisatie voor voldoende opvang?
Stuk voor stuk begrijpelijk en belangrijk.
De missing link die ik waarneem is hoe creëer je alertheid. Hoe zorg je dat een medewerker naar zijn of haar buikgevoel luistert en dit serieus neemt.
Buikgevoel is hetzelfde als je intuïtie of je instinct. Het is een optelsom van dat wat je met al je zintuigen opvangt zonder dat je hersenen dit al bewust hebben opgemerkt.
Wat maakt dat een medewerker zich realiseert: hé dit is zo'n moment waar het in het protocol over gaat, ik moet NU in actie komen.
Realiteit is dat veel mensen te laat reageren doordat ze te veel in hun hoofd blijven zitten. Ze pikken niet op dat er signalen zijn van agressie. Ze nemen dat wat een klant zegt letterlijk en luisteren niet naar de boodschap tussen de regels door. Lichaamstaal wordt niet serieus genomen.
Het feit dat hartslag en ademhaling veranderen en de spanning bij de medewerker toeneemt wordt genegeerd. Waarom? Omdat we dat zo geleerd hebben. We moeten sterk zijn.
Stel je niet zo aan. Hij lacht toch vriendelijk? Ook als er een duidelijk
manipulatieve ondertoon in zijn stem zit. Of zij schreeuwt toch niet, terwijl de
passieve agressie heel duidelijk aan de klant haar lichaamstaal af te lezen valt.
Valkuil: Ik ben niet bang, dus het is geen agressie
Maatstaf voor veel medewerkers is: Wat kan ik aan? In feite gaat het dan om hoeveel agressie past er op mijn bord totdat ik zelf uit mijn slof schiet of overstuur raak?
Daarom vind ik het belangrijk dat mensen hun voelsprieten gaan bijstellen. Gaan luisteren naar ‘wat vertelt mijn lijf en mijn buikgevoel’.
Luisteren naar intuïtie creëert tijdwinst
Deelnemers aan de trainingen omgaan met agressie vertellen mij achteraf dat leren luisteren naar je intuïtie minder moeilijk is dan het lijkt. Als een manager dit stimuleert merk je dat dat het proces versnelt. Door snel waar te nemen dat er iets niet lekker loopt in de communicatie door naar je buikgevoel te luisteren ontstaat er tijdwinst.
Tijd om een goede inschatting te maken. Tijd om je een collega te waarschuwen dat je wat hulp kunt gebruiken. Tijd om na te denken over welke strategie je het best kunt gebruiken.
Resultaat is dat situaties minder uit de hand lopen. Dat gesprekken minder escaleren en dat de kans op fysieke agressie een stuk minder groot wordt.
Gebruik je hoofd waarvoor het bedoeld is
En op het moment dat je buikgevoel je tijdig waarschuwt, dan is het tijd om je hoofd te gaan gebruiken. Om die hersenen te gebruiken waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Om na te denken over je opties. Na te denken over wat je nu het best kan doen. Een besluit te nemen welke actie je kiest.
Dat is waar je hoofd voor gemaakt is.
Anders zouden we op dat buikgevoel reageren door heel hard weg te rennen of op de vuist te gaan, terug te gaan schreeuwen of in huilen uit te barsten.
Zwangere vrouwen zijn experts
Interessant is dat als ik zwangere vrouwen in mijn training heb, zij vaak opvallend goed zijn in het luisteren naar hun instinct. Als je ze vraagt hoe dat komt zeggen ze” ‘Ik voel me kwetsbaarder omdat ik iets te beschermen heb’. Misschien wordt het tijd om hier een voorbeeld aan te nemen en ook jezelf de moeite waard te vinden om te beschermen?
Goed leren afstemmen op je buikgevoel helpt je dus uiteindelijk een betere, meer weloverwogen en vooral ook professionele reactie te geven. En soms heb je zelfs tijd om even te bedenken: “Wat verwacht ons agressieprotocol nu ook al weer van mij?”
_____________________________________________________________
Vraag: Wat is je grootste uitdaging wat betreft veiligheid op het werk en omgaan met agressief gedrag. Laat het me hieronder weten dan doe ik mijn best om hier binnenkort iets over te schrijven.
© KsH training & consulting
Voel je vrij om dit artikel te gebruiken in jouw nieuwsbrief of op je website. Dit mag mits je de volgende alinea er in zijn geheel aan toevoegt.
KsH training & consulting helpt medewerkers in de maatschappelijke dienstverlening, het onderwijs en de zorg om veiliger om te gaan met agressief gedrag van klanten. Zij doet dit door maatwerk trainingen aan te bieden zodat medewerkers zich weer met minder stress en meer plezier kunnen richten op de inhoud van hun werk. Tips ontvangen over omgaan met agressie op het werk? Schrijf je in voor het E-zine via www.kshtraining.nl en ontvang direct een interessant artikel over hoe je je privacy kunt beschermen tijdens het werk.